Fingridin markkinakehityksen asiantuntija Jukka Rinta-Luoma nappaa tottuneesti käyttöönsä EkoRent-palvelun sähköauton Helsingin keskustasta. Muutama klikkaus mobiiliappiin näyttää, mistä lähin vapaa auto on haettavissa.

– Autoilen muutaman kerran kuussa. Yhteiskäyttöinen sähköauto on tosi kätevä ja miellyttävä ajaa. Auto on päästötön ja kiihtyy nopeasti. Polttomoottoriauto tuntuu jo vanhanaikaiselta.

Hänellä on kokemusta sekä EkoRent- että DriveNow -palveluista jo parin vuoden ajalta.

– Parasta tässä on huolettomuus, kun ei tarvitse huolehtia muusta kuin ajamisesta.

Suomessa hallituksen tavoitteena on lisätä sähköautojen määrää 250 000:een vuoteen 2030 mennessä. Fingridin näkökulmasta sähköautoja voi tulevaisuudessa hyödyntää sähkönkulutuksen ja -tuotannon tasapainottamisessa. Teknologiset ratkaisut tähän ovat jo valmiita.

– Ominaisuuksiltaan sähköautot sopivat erinomaisesti nopeaan säätöön. Sen sijaan autojen tarvitsema energiamäärä ei ole merkittävän suuri. Toisaalta jos esimerkiksi taloyhtiössä sähköautoja ladataan pikalatureilla, voi kuormitus kasvaa liikaa. Sähkön hinnoittelun tulisikin ohjata siihen, että autoja kannattaa ladata hitaasti pidemmällä ajanjaksolla, Jukka  Rinta-Luoma arvioi.

OP:n liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen vastaa muun muassa OP Yhteisauto -palveluista.

– Iso muutos on tapahtumassa. Uskon yhteiskäyttöisten sähköautojen määrän kasvavan merkittävästi parin vuoden sisällä. Palvelu ei vähennä julkisen liikenteen ja taksien käyttöä, vaan täydentää niitä. Palvelun toimivuus edellyttää hänen mukaansa sitä, että autoja on aina riittävästi saatavilla.

–  Esimerkiksi TOASin opiskelija-asuntoloissa on kolme yhteiskäyttöistä sähköautoa, joissa on todella korkea käyttöaste. Opiskelijat ovat olleet tosi iloisia tästä palvelusta.