sähköasema

Kantaverkko

Haastavin työmaa viimeisenä

Vuonna 1976 Fingridin edeltäjäyhtiö Imatran Voimassa työt aloittanut Antti Puuska kertoo, miten sähköasemien rakentaminen on muuttunut vuosikymmenien varrella.

Sähköasema Vantaan Tammistossa
Kantaverkko

Sähköasemien ennätysmäinen investointiaalto

Fingridissä on käynnissä kahden vuoden aikana yli sata sähköasemahanketta, ja avointa projektikantaa on yli 430 miljoonan euron edestä. Iso tekijä buumin taustalla on vihreä siirtymä, kun Suomi siirtyy kohti hiilineutraalia taloutta.

Turvallisuus

Liekkiloukku tukahduttaa nestepalot

Fingridin Ulvilan sähköaseman muuntajan suoja-altaalle on valmistunut uudentyyppinen Liekkiloukku-kansiratkaisu, joka on innovatiivinen tapa tukahduttaa onnettomuuksista ja vahingoista johtuvat nestepalot.

Kantaverkko

Älykkään sähköaseman takana ovat niiden aivot, toisiojärjestelmät

Toisiojärjestelmiä voisi kutsua sähköaseman aivoiksi ja hermostoksi. Nämä sähköaseman suojaus-, ohjaus- ja valvontajärjestelmät antavat käskyjä ensiölaitteille sekä välittävät informaatiota sähköaseman ja käytönvalvonnan välillä, jotta Fingridin kantaverkkokeskus pystyy ohjaamaan Suomen sähköjärjestelmää ja pitämään yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Fingrid uusii neljän sähköaseman toisiojärjestelmät sähköverkon käyttövarmuuden parantamiseksi.

Kantaverkko

Sähköasemien uusija Jarmo Henttinen

Projektipäällikkö Jarmo Henttinen on vastannut monen viime vuosina uusitun Fingridin sähköaseman korjaustöistä ja uusien asemien rakentamisesta. Muun muassa Imatran ja Länsisalmen sähköasemien uusiminen on muuttanut näyttävästi kansallisesti merkittäviä maisemia.

Kantaverkko

Sähköasemien vakioinnilla saavutetaan parempaa kustannustehokkuutta

Sähköaseman rakentaminen on perinteisesti kallista ja hidasta, mutta uudet ja kevyet liityntäasemat tuovat sähkönjakeluun paremman toimitusvarmuuden lisäksi nopeutta ja kustannustehokkuutta. Fingridissä sähköasemien kustannustehokkuutta parannetaan vakioinnilla.

Tässä kaikki artikkelit.