Kampanjaa oli suunniteltu vuodelle jo pitkään, mutta koronatilanteen jatkuminen toi tummat pilvet kampanjan ylle, sillä yhteisten tilaisuuksien pitäminen vaikutti epävarmalta. Mietimme vaihtoehtoisia toteutustapoja ja kampanjan peruminenkin kävi mielessä, mutta päätettiin onneksi järjestää kokonaan verkossa. Uudenlainen toteutustapa herätti mielessäni huolta; innostaisiko verkossa pidetty kampanja ja lähteekö henkilöstö tähän mukaan?

Jännitys osoittautui turhaksi, sillä kampanja on vuoden aikana saanut positiivista palautetta ja sen järjestäminen poikkeusaikana oli meille täysin oikea päätös. Poikkeustilanteessa kaipaamme tukea ja uudenlaisia ajatuksia hyvinvointimme edistämiseksi. Kun arki muuttaa muotoaan, muuttuvat hyvinvoinnin ja itsestä huolehtimisen rutiinit siinä samalla.

Kampanjaan kuului kokonaisuudessaan kolme verkkovalmennusta, joiden teemana olivat palautuminen, työturvallisuus sekä sujuva aivotyö. Hyvä määrä fingridiläisiä lähtikin mukaan tälle yhteiselle palautumisen ja eheytymisen matkalle. Toivon mukaan heidän oppimansa parhaat käytännöt leviävät talon käytävillä myös niille, jotka eivät kampanjaan ehtineet osallistua.

Viikoittain meitä koeteltiin verkkokoulutusten virallisten osioiden lisäksi viikon aiheeseen liittyvillä viikkohaasteilla. Toisinaan haastettiin syömään hedelmä päivässä ja oli mukana kyykkäyshaastekin.

Sama rakenne toistui kaikissa kokonaisuuksissa: oli tehtäviä, suoritettavia osioita, verkkokeskustelua ja ideoiden jakoa, sekä tosiaan niitä viikkohaasteita. Vuoden mittaan on tullut harjoiteltua tauottamista, nukkumista, häiriötöntä työskentelyä, kokousten tehostamista, ja tietenkin sitä kyykkäämistä myös. Valmennuksen vapaa aikataulu helpotti suorittamista kasvavan työpyörityksen ja Teams-palavereiden keskellä.

Kampanja sai ajattelemaan omaa palautumista, aivotyön sujuvuutta ja työturvallisuuttakin, mutta parasta koulutuksessa olivat kuitenkin keskustelut työkavereiden kanssa. Alustalla pystyi keskustelemaan sekä jakamaan vinkkejä ja omia kokemuksia, joihin oli todellakin helppo samaistua. (Käsi pystyyn, kenellä ei ole jäänyt päivän askeleet vähäisiksi Teams-palaverien tuoksinassa tai ehkä unohtunut säätää hälytykset pois sovelluksista keskittymistä vaativalla hetkellä?). Keskustelu kävikin kuumana ja ihmiset selvästi nauttivat saadessaan jakaa omia best practice -vinkkejään välipaloista, stressin käsittelystä, ajankäytöstä ja kokousten tehostamisesta. Kampanja tuki selvästi yhteisöllisyyttä aikana, jolloin emme tapaa välttämättä päivittäin toimistolla kahvikupin äärellä. Sama Fingridin käytäviltä tuttu yhteisöllisyys vain vaihtoi areenaa.

Kampanja sai ajattelemaan omaa palautumista, aivotyön sujuvuutta ja työturvallisuuttakin, mutta parasta koulutuksessa olivat kuitenkin keskustelut työkavereiden kanssa.

Mitä valmennuksesta on jäänyt käteen? Verkkokoulutus sujui kaikista ennakkoluuloista huolimatta hyvin. Keskeisin oivallus on kuitenkin se, että ne pienet muutokset arjessa, niiden toistaminen ja saaminen osaksi omia rutiineja, ovat kaiken ydin. Näitä ei voi kukaan puolestasi tehdä, vaan ne pitää vain itse sisäistää, ja jaksaa pitää kiinni omista hyvistä toimintamalleista ja rutiineista. Viikkohaasteet ovat tästä hyvä esimerkki, näistä päällimmäisenä mieleen jäi unihaaste – tunti ilman kännykkää ennen nukkumaan menoa ja kännykkä pidettävä poissa makuuhuoneesta. Samalla niin helppoa ja niin vaikeaa! Tällaisilla kokeiluilla ja haasteilla on mahdollista aloittaa omien toimintatapojen muutos, joilla voi todellakin vaikuttaa omaan palautumiseen, hyvinvointiin ja tapaan tehdä töitä.

Hyvinvointiponnistuksia tai muitakaan kehitysprojekteja ei kannata siirtää tulevaisuuteen, sillä niille on tarvetta juuri nyt! Omasta hyvinvoinnista ja itsestä välittämistä ei voi siirtää kalenterissa myöhemmäksi, vaan itsestä tulee pitää huolta koko ajan. Fingridin FITgrid-kampanja on päättynyt, mutta muutokset omiin toimintatapoihin pysyvät, jos niistä vain pitää itse kiinni.

 

Alina Brunila

HR asiantuntija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *