Kampanjalla kerättiin laadukkaita turvallisuushavaintoja

Loka- ja marraskuun aikana järjestettiin jo perinteinen turvallisuushavaintokampanja Fingridin työkohteissa työskenteleville. Vuoden 2019 kampanjassa kerättiin laadukkaita havaintoja työturvallisuuden kehittämistä varten.

− Tavoite toteutui hyvin. Havaintoja tuli määrällisesti hieman vähemmän kuin edellisen vuoden kampanjassa, mutta nyt suurempi osa niistä oli sisällöllisesti tarkemmin mietittyjä, kertoo työturvallisuuden erikoisasiantuntija Markku Pöysti Fingridistä.

Työturvallisuuden erikoisasiantuntija Markku Pöysti.

Teknisesti laadukas havainto sisältää riittävästi tapahtuman kuvausta, taustoitusta sekä valokuvia. Sisällöllisesti laadukas havainto puolestaan ohjaa välittömiin tai myöhemmin vaikuttaviin työturvallisuutta tai työmenetelmiä kehittäviin toimenpiteisiin.
Viisi parasta havaintoa palkittiin laadukkaalla maastokiikarilla. Lisäksi kaikki havainnon tekijät osallistuivat arvontaan, jossa palkintoina oli matkakaiuttimia.

− Tänä vuonna emme antaneet palkintoa jokaisesta havainnosta, kuten viime vuonna. Nyt palkittiin viisi parasta havaintoa. Uskon, että tämä kannusti pohtimaan tarkemmin ja laajemmin omaa työympäristöä.

Palvelutoimittajat aktivoituivat

Kampanjan pääteemana oli ”Havaitse vaara, niin voit varmistaa itsellesi tai työkaverillesi turvallisen työpäivän”. Se tuki Fingridin koko vuoden työturvallisuusteemaa ”Turvallisuuskulttuuri luodaan yhdessä”.

Markku Pöystiä ilahduttaa erityisesti se, että havaintoja saatiin myös työmailta, jotka aikaisemmin eivät ole olleet aktiivisia havaintojen tekijöitä.

Vuoden 2019 aikana ilmoituksia on tullut keskimäärin 47 kappaletta kuukaudessa. Kampanjakuukausina saatiin keskimäärin 65 havaintoa. Koko vuonna havaintoja tehtiin lähes 600 kappaletta.

Suurin osa havaituista vaaroista, 30 prosenttia, liittyi työmaalla liikkumiseen. Eniten havaintoja tehtiin sähköasemilla, mutta myös varavoimalaitoksilla työskenteleviltä saatiin ilahduttavan paljon havaintoja.

− Voimajohtotyön osalla havaintojen määrä pitäisi saada nousemaan, sillä riskit siellä ovat suuret ja toimintaympäristö erittäin haasteellinen.

Kampanjan näkyvyydessä kehitettävää

Turvallisuushavaintokampanja toteutetaan myös vuonna 2020. Fingrid tiedottaa kampanjasta toimittajille hyvissä ajoin.

− Olisi hienoa, jos toimittajat voisivat hyödyntää kampanjaa mahdollisimman paljon omassa työturvallisuuden kehitystyössään. Pidetään myös tänä vuonna silmät auki ja tehdään paljon laadukkaita havaintoja.