Sähköpyörätestiin lupautunut Fingridin vanhempi projektipäällikkö Risto Ryynänen sai koeajoon suomalaisen Wheelströmin sähköavusteisen kaupunkipyörän. Klassikkomalli nimeltään Kaveri on mustarunkoinen, tukeva ajokki, jossa on 250 watin etumoottori ja viisi avustustasoa. Pyörän maksiminopeus on säädetty 25 kilometriin tunnissa. Sitten vain sopiva, eteen nojaava ajoasento ja matkaan.

– Loivaan ylämäkeen pääsee mukavasti täyttä vauhtia. Paksuilla renkailla nupukivillä meno on tasaista, eikä raitiovaunukiskoista ole haittaa, Risto kommentoi.

Hän on tottunut pyöräilijä ja kulkee päivittäin 12 kilometrin työmatkansa polkupyörällä keväästä myöhään syksyyn. Matka kulkee ensin pitkin hiekkatietä ja sitten kevyen liikenteen väylää. Sähköpyörä tuntuukin hiukan painavalta keveään matkapyörään tottuneelle Ristolle. Ehkä sadekelilläkin on vaikutusta.

– Ainakin näin ensimmäisellä kerralla kaupunkiajossa pyörän tuntuma on raskaampi ja käsittely hiukan kankeampaa. Pyörä näyttää ja tuntuu klassikolta. Toisaalta avustus tuo mukavaa helppoutta ajamiseen. Jarrutusta pitää osata ennakoida, sillä pyörä ei pysähdy hetkessä, hän vertailee.

Wheelströmin tavoitteena on tehdä vähäpäästöisestä liikkumisesta helppo vaihtoehto jokaiselle. Ajomukavuuteen on satsattu ja sähköpyörän uskotaan myös alentavan pyöräilyn aloittamisen kynnystä.

– Tästä tulee vähän niin kuin Kööpenhamina-fiilis, ajellaan kaupungilla leppoisasti, eikä hiki päässä. Ainakin kaupunkiliikkumiseen tämä sopii oikein hyvin, Risto arvioi.