Search
Close this search box.

Hiljaa hangilla

Jaa
Sahkomoottorikelkka liikenteessä
Sähkömoottorikelkka starttaa. Valot syttyvät, mutta ääntä ei kuulu. Polttoaineen kärykin puuttuu, kun lähdetään kohti lumista metsäreittiä.

Sahkomoottorikelkka liikenteessä

Sähkömoottorikelkkoja on maailmassa vasta muutama kappale, ja valmistajiakin vain yhden käden sormilla laskettava määrä. Suomalainen, Rovaniemellä toimiva Aurora Powertrains on alan pioneeri.

–Meillä tuotekehitys on pisimmällä maailmassa. Olemme rakentaneet safarikäyttöön reilut kaksikymmentä kelkkaa, joita asiakkaat ovat parin vuoden ajan voineet käyttää. Hiljaisilla ja päästöttömillä safareilla pääsee tosissaan nauttimaan luonnosta ja rauhasta, sanoo toimitusjohtaja Ari Karjalainen.

Safarit toteuttaa samojen omistajien Aurora eMotion -yritys Rovaniemen Lehtojärvellä. Sähkömoottorikelkat kulkevat safariajossa 45 kilometrin tuntivauhtia, yhdellä latauksella noin 30–40 kilometrin matkan.

– Sähkökelkan huippunopeus on sata kilometriä tunnissa, mutta safareilla on tarkoitus ajaa turvallisesti ja rauhallisesti luontoa ihaillen. Yrityksen toiminta on muutenkin vastuullista: kelkoissa käytetty sähkö on uusiutuvaa, kelkkaretkillä jätettä tuotetaan mahdollisimman vähän ja safarioppaat ovat paikallisia, jatkaa Karjalainen.

Tänä syksynä Aurora Powertrainsin kelkat lähtevät maailmalle. Vastikään se on solminut vientikaupat alkajaisiksi kahdeksasta kelkasta norjalaisen seikkailumatkailuyrityksen, Hurtigruten Svalbardin kanssa, joka toteuttaa kelkkasafareita Huippuvuorilla.

Lähes kymmenen vuotta sitten sähkökelkkojen tuotekehitystyö starttasi Lapin ammattikorkeakoulun ympäristössä, ja nyt aletaan olla maalissa. Monen hankkeen ja (palkitunkin) prototyypin jälkeen kelkka voidaan kaupallistaa.

– Haasteena tai kehityskohteena on toimintamatkan pidentäminen. Tosiasia on, että akut on pidettävä lämpimänä, eikä niitä voi ladata pakkasessa. Kylmätekniikan ja ICT:n erityisosaamisemme on tulevaa ajatellen hyvä perusta.

 

eSled sähkömoottorikelkka:

  • Lynx-moottorikelkan runkoon koottu kelkka
  • maksimiteho: 100 kW / 134 Hv, sähköinen voimansiirto
  • toimintamatka: 40 km
  • vääntömomentti: max. 240 Nm
  • latausteho: 6,6 kW
  • huippunopeus: 100km/h, ohjelmoitavissa haluttuun nopeuteen
  • kuljettajakohtaiset asetukset mahdollisia
  • lämpöeristetty akku on kooltaan 10kWh
  • äänetön, ei pakokaasupäästöjä

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *