Search
Close this search box.

Tarvitaanko energia-alalla brändäystä?

Jaa
Energia-alan kilpailun lisääntyessä erottautuminen on yhä tärkeämpää.

Islantilaisessa CHARGE-organisaatiossa vaikuttava filosofian tohtori Fridrik Larsen alkoi kymmenisen vuotta sitten tutkia energia-alan toimijoiden brändejä. Larsen päätyi energia-alaan, koska totesi sen olevan maailmanlaajuisesti yksi nopeimmin muuttuvista toimialoista. Hän johtaa myös Larsen Energy Branding -yritystä, joka auttaa energia-alan toimijoita yrityskuvansa rakentamisessa.

CHARGE-organisaatio järjesti energia-alan brändäykseen keskittyvän konferenssin tänä vuonna toista kertaa.

– Energiayhtiöillä on monia keinoja erottautua kilpailijoistaan. Tietyt asiat, kuten palvelu ja toimintavarmuus on lähtökohtaisesti hoidettava hyvin. Sen lisäksi yritys voi luoda oman tunnistettavan toimintatavan, brändin. Se voi olla moderni tai hauska, tai lähes mitä vain, maalailee Larsen.

– Kannattaa tutkia markkinoita ja etsiä sieltä alue, jolla kukaan kilpailijoista ei vielä erottaudu. Esimerkiksi eräs yhtiö tunnetaan siitä, että sillä on toimintaa sähköautojen kanssa, kertoo Larsen.

Moni yritys luottaa vihreisiin arvoihin. Larsenin mukaan vihreys on kuitenkin haastava käsite.

– Asiakkaat ymmärtävät vihreyden hyvin eri tavoin. Ydinvoima on jollekin vihreää ja toiselle taas päinvastoin.

Hyvä brändi perustuu yrityksen toimintatapoihin

Larsenin mukaan brändääminen on monille energia-alan toimijoille vielä melko vieras ajatus. Suuri osa yrityksistä ei ymmärrä asian tärkeyttä, vaan toimii ilman selkeää ajatusta omasta erikoislaadustaan.

– Saatetaan luulla, että brändäys tarkoittaa ulkoisia asioita; logoja ja värejä. Taitava brändäys menee syvemmälle yrityksen toimintatapoihin.

Larsen korostaa, että brändiä ei rakenneta ulkoisen näyttävyyden takia, vaan puhtaasti rahan takia. Hyvä brändi auttaa menestymään kovenevassa kilpailussa. •

 

Fingridin henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettisen kanssa kuvassa hollantilais-saksalaisen TenneTin viestintäjohtaja Koenraad Van Hasselt ja irlantilaisen Eirgridin sidosryhmäsuhteiden johtaja Rosemary Steen.

 

Fingridille tunnustusta brändikisassa

CHARGE-konferenssin yhteydessä järjestettiin energia-alan brändien paremmuutta mittaava kilpailu. Kilpailussa oli mukana kaiken kaikkiaan 80 brändiä useissa kategorioissa. Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa, ja kategorioita oli tänä vuonna kuusi.

Kilpailun parhaiksi arvioidut brändit eri kategorioissa:

• Paras vakiintunut brändi: E.on (Saksa)

• Paras haastajabrändi: OVO Energy (Iso-Britannia)

• Paras vihreä brändi: Greenpeace Energy (Saksa)

• Paras kantaverkkobrändi: TenneT (Alankomaat ja Saksa)

• Paras jakeluyhtiöbrändi: Elenia (Suomi, päätoimipaikat Tampere ja Hämeenlinna)

• Paras tuotebrändi: Nissan

Fingrid ylsi kolmen parhaan kantaverkkoyhtiöbrändin joukkoon, kuten viime vuonnakin. Kantaverkkobrändien voittaja TenneT toimii Alankomaissa ja Saksassa. Suomalaista menestystä saatiin myös jakeluyhtiökategoriassa, jonka voitti Elenia.

– Vaikka emme voittaneetkaan, illan kruunasi Elenian voitto jakeluverkkoyhtiöiden sarjassa. Kilpailun järjestäjien mukaan kaikki nimetyt finalistit ovat voittajia ja erot yhtiöiden välillä todella pieniä. Voimme Fingridissä olla tyytyväisiä sijoittumiseemme maailman kolmen parhaan energia-brändin joukkoon, Fingridin henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tiina Miettinen sanoo. •