– Tässä ne valtakunnan sähköiset moottoritiet yhdistyvät ja jakautuvat eteenpäin niille, jotka energiaa milläkin hetkellä tarvitsevat, kuvailee Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen Länsisalmen uutta sähköasemaa.

Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen.

Alun perin vuonna 1994 perustetun sähköaseman siirtokapasiteettia on nyt laajennettu vastaamaan pääkaupunkiseudun kasvavaan sähkönkulutukseen, joka lisäksi vaihtelee voimakkaasti vuodenajoista riippuen. Uudella asemalla on kaksi 400 kilovoltin muuntajaa ja 400 kilovoltin voimajohtoyhteydet Tammiston ja Anttilan sähköasemille.

Lisäksi asemalle rakennettiin kokonaan uusi kytkinlaitos asemarakennuksineen sekä 50 metrin korkeuteen kohoava maisemaportaali, josta voimajohdot liittyvät asemaan. Uudistushanke on ollut käynnissä 2016–17.

Sähkönsiirtoa luotettavasti 800 000 loppuasiakkaalle

Fingridille projekti on ollut erittäin tärkeä. Länsisalmi on Tammiston ohella toinen pääkaupunkiseudun tukijaloista, joista syötetään sähkö Helsingin ja Vantaan kantaverkkoihin. Länsisalmesta ja Tammistosta on liitynnät Helen Sähköverkko Oy:n ja Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n verkkoihin, jotka jakelevat sähköä seudun 800 000 asukkaalle.

– Kaiken täytyy toimia virheettömästi. Pääkaupunkiseudun on saatava varmaa sähköä nyt ja tulevaisuudessa, Ruusunen linjaa.

Uuden aseman huipputekniikka ja lisääntynyt teho parantavat käyttövarmuutta myös haittatilanteissa. Jos yksi neljästä yhteydestä olisi vian tai huollon takia pois pelistä, sähkönsiirto jatkuu normaalisti kolmen muun kautta eikä haitta vaikuta ulospäin. Tarvittaessa pelkästään Länsisalmen asemassa riittää tehoa kattamaan Helsingin ja Vantaan sähköntarpeet. Täysautomatisoitua asemaa valvotaan Fingridin kantaverkkokeskuksesta.

Optiona jatkaa kantaverkkoa Helsinkiin saakka

Länsisalmen aseman rakennusvaiheessa huomioitiin myös pääkaupunkiseudun energiahuollon kehittyminen. Ruususen mukaan Fingridin suunnitelmissa on suuritehoisen maanalaisen sähkönsiirtoyhteyden rakentaminen Länsisalmen ja Helsingin Viikinmäen sähköasemien välille seuraavan vuosikymmenen loppupuolella.

Koska Helsinki ei investoi omaan sähköntuotantoon, helsinkiläisten tarvitsemasta sähköstä yhä suurempi osa tuotetaan tulevaisuudessa Helsingin ulkopuolella ja siirretään Fingridin kantaverkossa helsinkiläisten käyttöön.

Sähköaseman arkkitehtuurista vastasi Bratislav Toskovic (vas.) Parviainen Arkkitehdit Oy:stä.

Vantaa sai hienon maamerkin

Avajaisjuhlassa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen, arkkitehti Bratislav Toskovic ja Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen sekä varatoimitusjohtaja Kari Kuusela.

Länsisalmen sähköasema sijaitsee keskeisellä paikalla Kehä 3:n ja Porvoon moottoritien vieressä. Näkyvän sijaintinsa vuoksi uudesta asemasta haluttiin tehdä kiinnostava ja mieleenpainuva maamerkki. Maamerkkinä kohoavan kaarimaisen maisemaportaalin rakentamisen lisäksi rakennusten julkisivut verhottiin lasilankuilla, jotka valaistaan iltaisin. Arkkitehtuuri luo siis näkyvää sähköä.

Sähköaseman uniikki ulkomuoto on ehtinyt saada kaupunkilaisilta paljon kehuja ja se palkittiin Vantaan kaupungin Kehäkukka-palkinnolla. Arkkitehtuurista vastasi Bratislav Toskovic Parviainen Arkkitehdit Oy:stä.

– Länsisalmen sähköasema on esimerkki siitä, miten välttämättömät tekniset toiminnot voidaan toteuttaa korkealuokkaisella arkkitehtuurilla. Lopputulos ilahduttaa alueen asukkaita ja ohikulkijoita. Länsisalmen asemasta tuli Vantaalle hieno maamerkki, kiittelee Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Katso videolta parissa minuutissa, miten Länsisalmen sähköaseman 21 kuukauden uudistusprojekti toteutettiin.