Vaasalainen monialayrittäjä Sture Udd on sympaattinen mies. Lempeää katsetta täydentää huumori, jonka katkaisee tuon tuosta nauru. Udd kannattaa uusiutuvia energiantuotantomuotoja ja hänen mukaansa ilmastonmuutoksen torjunnassa yritys kuin yritys voi kantaa kortensa kekoon.

Suomen suurimpiin painotaloihin kuuluvaa UPC Printiä, panimoa, sen yhteydessä sijaitsevaa ravintolaa sekä yritysvalmennusympäristönä toimivaa innovaatiokeskusta johtavan yrittäjän uusin aluevaltaus on miltei 3 000 aurinkopaneelista koostuva aurinkovoimala. Järjestelmä tekee UPC Printistä kesäaikaan sähkön suhteen miltei omavaraisen.

Laskennallisesti 630 megawattituntia vuodessa tuottava järjestelmä tuo talvella sähköä luonnollisesti kesää vähemmän, mutta silloinkin paneeleista saadaan reilu viidennes painotalon päivittäin tarvitsemasta sähköstä. Sähköä riittää myös panimokokonaisuuden sekä innovaatiokeskuksen tarpeisiin. Järjestelmälle kertyi hintaa 500 000 euroa. Pienentyvien sähkölaskujen myötä investoinnin takaisinmaksuajaksi on laskettu 12 vuotta. Investointiin saatiin EU:lta tukea 20 prosenttia.

Uddin pehmeän ulkokuoren alta löytyy myös kokenut liikemies, joka osaa laskea kulloisenkin investoinnin todellisen arvon muunakin kuin sen takaisinmaksuaikana. Vaasalaisyrittäjä lähestyykin ilmastonmuutosta ja sen torjuntaa myös liiketaloudellisesta näkökulmasta.

– Jos asiaa tarkastelee taloudellisesti, kannattaa tuollaisella summalla investoida johonkin muuhun, koska investoinnin saa takaisin nopeammin monella muulla sektorilla. Kun harjoittaa liiketoimintaa, talousasioita on katsottava kuitenkin kokonaisuutena, Udd sanoo ja jatkaa:

– Mikäli pystymme tarjoamaan asiakkaillemme jonkin edun, se ei tarkoita sitä, että voimme myydä painotuotteen tai oluen kalliimmalla. Mutta jos asiakkaille, jotka tekevät kuluttajaratkaisuja, pystyy sanomaan, että nämä ja nämä tuotteet on tehty sataprosenttisesti uusiutuvalla sähköllä ja koko tuotantoketju ja energiankulutus perustuvat uusiutuvaan, voi tätä kaikkea hyödyntää markkinoinnissa ja saada uusia asiakkaita, koska luomme heille jotain etua. Moni painotuote, sosiaalinen media mukaan luettuna, muuttuu enemmän ja enemmän hiilidioksidineutraaliksi.

Suhtautumisessa uusiutuviin muutos

Fingridin markkinainnovaatioista vastaavan Jukka Rinta-Luoman mukaan Suomessa on tällä hetkellä reilun 200 megawatin edestä asennettua aurinkosähkökapasiteettia. Myös hän ottaa yhdeksi uusiutuvan energiantuotannon tarkastelukulmaksi talouden.

Jukka Rinta-Luoma
Jukka Rinta-Luoma

– Tuotto yritykselle tulee sähkönhankinnan säästöjen takia. Taloudellisen hyödyn lisäksi uusiutuvaan energiaan investoidaan esimerkiksi halusta vähentää oman toiminnan päästöjä sekä halusta kohentaa yrityskuvaa, Rinta-Luoma kertoo.

Suhtautumisessa energiantuotantoon on tapahtunut UPC Printin Sture Uddin mukaan viimeisen viiden vuoden aikana paljon. Nyt uusiutuvilla tuotetusta sähköstä on asiakkaille siis selvä etu.

– Uusiutuvat voivat saada aikaan myös sen, että Suomessa pysyy enemmän työpaikkoja. Olisihan vähän kornia, jos tilaajat eivät näkisi, että tässäkin on yksi syy tuottaa Suomessa tavaraa tai palveluja.

Udd on satsannut ilmastonmuutoksen torjuntaan muillakin tavoin. Painotalon materiaalivirtoja on minimoitu ja energiankulutus optimoitu. Pelkästään puusta ilman eristyksiä rakennetussa innovaatiokeskuksessa hyödynnetään puolestaan maalämpöä niin lämmityksessä kuin viilennyksessä. Vastaavaa ratkaisua harkitaan myös painotaloon.

Jukka Rinta-Luoma muistuttaa haastavien päästövähennystavoitteiden täyttyvän vain sillä, että käyttöön otetaan kaikki uusiutuva sähkö, mikä on saatavilla.

– Ylimääräisen tuotannon pystyy aina syöttämään verkkoon ja myymään markkinoilla muille toimijoille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *