Mennään robottibussilla

Fingridin viisi reipasta harjoittelijaa kävi testaamassa GACHA-robottibussin matkustajamukavuutta Otaniemessä.

 

Autonomisesti liikenteessä kulkeva GACHA on suomalais- ja japanilaisyritysten yhteisprojekti, jonka on tulevaisuudessa tarkoitus korvata julkista liikennettä kampusalueilla ja pienemmillä asuinalueilla. Auton futuristinen ulkoasu on japanilaisen MUJI:n tyylinäyte, kun taas tekninen toteutus on espoolaisen Sensible4:n käsialaa.

Bussin tämänhetkinen testireitti kulkee Otaniemessä Kandidaattikeskukselta Otakaarta noin kilometrin matkan ja takaisin samaa reittiä. Matka kestää suunnilleen 10 minuuttia liikenteestä ja tietöistä riippuen, mutta bussin vauhtia lisätään joka päivä.

On yllättävää huomata, että bussi ei olekaan niin autonominen, kuin mitä olisi voinut kuvitella. Bussille pitää määrittää etukäteen reitti, eikä se osaa automaattisesti suunnistaa kaduilla. Määritetyllä reitillä on juuri alkanut tietyömaa, minkä takia tämä osuus matkasta joudutaan ajamaan manuaalisesti kuskin toimesta.

Bussi ei myöskään toistaiseksi lue liikennemerkkejä, kaistaviivoja tai liikennevaloja. Se on suunniteltu kulkemaan reitillään sääolosuhteista huolimatta ja toimimaan älykkäämpien liikennevalojen kanssa, jotka lähettävät tietoa omasta tilastaan bussille.

Matkustaminen bussilla sujuu leppoisasti, penkit ovat mukavat, eikä kuoppainen tie juurikaan häiritse. Bussin jarrutus tosin on hieman ärhäkkä ja tökkivä, joten teekkarin kaljat kahvit saattavat kyllä auton pysähtyessä läikkyä. On kuitenkin huojentavaa tietää, että bussi pysähtyy välittömästi, mikäli opiskelija sattuisi ajatuksissaan kulkemaan bussin eteen. Testattu on.

Robottibussiprojekti käynnistyi syksyllä 2017 ja koeajot Otaniemessä alkoivat keväällä 2019. Projektia pilotoitiin pienemmillä ajoneuvoilla ympäri Otaniemeä ennen kuin päädyttiin nykyiseen bussimalliin. Seuraavaksi GACHA:n on tarkoitus koeajaa robottiajoneuvoa kolmessa uudessa kohteessa Suomessa.

Projektin tavoitteena on saada korvattua joukkoliikennettä jo vuonna 2020, mutta eteneminen riippuu ulkoisen rahoituksen järjestymisestä. Oman kokemuksemme mukaan on kuitenkin vaikea uskoa, että jo ensi vuonna tämänkaltainen bussi liikkuisi kaupungeissa ihmisten joukossa.

 

GACHA-ROBOTTIBUSSI:

  • Seitsemän Nissan Leaf -akkua, yhteensä 25 kWh
  • Nelivetoinen sähköauto
  • Suunniteltu huippunopeus autonomisesti 40 km/h, tällä hetkellä käytännössä 20 km/h, tekninen huippunopeus 100km/h
  • Akun kesto kelistä riippuen noin 3–4 tuntia
  • Ajoetäisyys valmistajan mukaan 100+ km
  • 10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa
  • Varustettu viidellä kameralla, valotutkalla (LIDAR), GPS:llä, inertiamittarilla ja 4GLTE/5G yhteydellä
  • Tällä hetkellä kehitystä rajoittaa ohjelmoinnin määrä, ei ajoneuvon fyysinen rakentaminen.